Stress: Deal with it

stress
Kilde: Tumblr

Stress. Noget vi alle oplever på et tidspunkt – nogle gange værre end andre, og nogle gange i længere i tid. Periodisk stress kan være sundt, da det får os til at præstere bedre, eksempelvis til eksamen. Men hvis man i længere perioder føler sig stresset, er det en god ide at stoppe op tage sin situation til efterretning. Hvad stresser mig? Hvorfor får jeg denne følelse? Hvornår opstår det? Hvad har jeg brug for? Hvis man kan finde ind til kernen af problemet, kan man sandsynligvis også finde en løsning.

Personligt er jeg lige nu en periode, hvor jeg har rigtig mange bolde i luften, og jeg vil jo gerne gibe dem allesammen igen, men det kræver en indsats, for ellers falder nogle af boldene til jorden. Jeg har et ret intensivt forløb på mit studie, hvor jeg er til eksamen hver fjerde uge, og i de tre mellemliggende uger er der forelæsning omtrent fire ud af fem dage. Det er et hårdt program, når man også gerne vil forsøge at finde tid til forberedelse, træning, bloggen, plakatdesign og -salg, og skrive på min artikel til Agenda. Jeg har samlet en række råd, som du kan prøve, hvis du føler dig stresset eller fortravlet (husk er det er en verden til forskel på at have travlt og være stresset!!)

  • Sov om natten, så du er udhvilet. Lav eventuelt i godnat-rutine, hvor du sætter din alarm. Når alarmen ringer ved du, at du skal afslutte dagen og gøre dig klar til at gå i seng. Lad være med at bruge tiden på at kigge ind i din smartphone – det gør ikke ligefrem noget godt for din søvn. Læs i stedet i en bog i 10-15 minutter, og læg dig under dynen, når øjnene bliver tunge.
  • Skriv ned. Skriv alle de tanker ned der stresser dig og lav en to-do-liste/task manager, så dine tanker kommer ud af hovedet og ned på papiret. Her forstyrrer de dig ikke.
  • Planlæg. Hvis det stresser dig at have mange bolde i luften, så skemalæg det du skal og prioriter, hvornår hvilke opgaver skal udføres, så du ved præcis hvad du skal hvornår. På denne måde kan du fokusere på én dag ad gangen. Jeg har selv noteret på en A4-side, hvad jeg skal hver dag – hvornår skal jeg læse til forelæsningen, hvornår skal jeg skrive på min artikel og hvornår skal jeg til træning. Det hjælper (i hver fald for mig)
  • Sig pyt. Accepter at du ikke kan nå det hele. Det er okay at sige nej til noget, og det er okay at du ikke lige kom til træning og fik læst til forelæsningen. Det skal nok gå alligevel.Prioriter det du har lyst til!

Hvad gør du, når du føler dig stresset?

FØLG MED VIA BLOGLOVIN HER


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CommentLuv badge