Vend nervøsitet til spænding

Nervøs eller spændt?

Der er mange der inden eksamen kæmper med nervøsitet, og for nogen kan den næsten være invaliderende. Jeg har aldrig selv været ramt af decideret eksamensangst, men i gymnasiet har jeg til visse eksaminer været nervøs på den måde, hvor man vandre hvileløst frem og tilbage og ikke kan håndtere at nogen taler til en. Men jeg lærte at håndtere det og finde en måde, hvor jeg følte mig selvsikker, så nervøsiteten blev vendt til spænding. Spændingen er en sund usikkerhed, der skærper sanserne, mens nervøsiteten er begrænsende. Grundlæggende handler det om 4 ting:

  1. Forberedelse: En væsentlig forudsætning for at minimere nervøsiteten er, at man er god forberedt. Når man har styr på sit stof er der mindre at blive nervøs over. Det handler om at finde den metode, der passer dig bedst, så du dels kan huske hvad du har læst, og del at du kan finde rundt i dine noter, så du kan slå op, når er i tvivl. Find det system der gør dig mest tryg. Skal noterne stå i én tekst, punkter, skemaer?
  2. Forventningsafstemning: Gør dig selv den tjeneste at afstemme dine forventninger inden du går ind til eksamen. Hvis din forventning er et 12-tal, men du er usikker på stoffet er det jo ikke unaturligt at du bliver nervøs. Afstem med dig selv – hvor ligger du? Du behøver ikke at sige det højt, men overvej med dig selv, hvad du gerne vil opnå med denne eksamen, så du ikke lægger unødvendigt pres på dig selv. Så bliver det også nemmere at håndtere bagefter.
  3. Udstråling“Fake it till you make it”. Selvom du er nervøs og usikker, så lad som om du har fuldstændig styr på det. Det er lige som at anstrenge sig for at smile, når man er ked af det – til sidst bliver det et ægte smil, og det samme gælder her. Hvis du først har givet udtryk for at du har styr på, så tror du til sidst selv på det.
  4. Selvtillid: Tro på dig selv. Selvfølgelig skal du nok klare det.

 



Skriv en komentar