Sådan får du fornyet motivation

Få en uge siden var jeg til en DJØF-aarrangement om motivation, der hed “Find ro… og bliv ved”, som handlede om, hvad motivation er, og hvordan man opretholder den. Det var lifecoach Ebbe Jensen og jobmentor Pia Volden der holdt oplæggene, og det være inspirerende og underholdende. Her en uge efter har deres oplæg bundfældet sig, og det har sat tanker i gang. Det vigtigste jeg to med mig derfra er, som jeg tror at andre også kan få glæde af er:

  • Motivation skal komme indefra for at være langtidsholdbar. Hvis motivationen kommer udefra (eks i form af straf – hvis du ikke går til eksamen, dumper du) er den kun gangbar i en kort periode, men hvis den kommer inde fra og er en reel motivation og lyst til at handle, vil den kunne holde dig kørende i længere tid.
  • Stop op i stedet for at handle. Nogle gange skal man stoppe op selvom man har travlt og mærke efter – ikke kun med hovedet med også med hjertet. Hvad er rigtigt for mig? Hvad er mit mål?
  • Vælg fra. Hvis man hele tide helgarderer sig og satser på alle hestene koster det. Overvej om du mister noget ved at vælge fra. Hvordan er dine værdier, og hvad er det rigtige for lige præcis dig?
  • Accepter og rum dine følelser. Det er okay at være i modvind. Accepter den følelse og vend til til noget konstruktivt. Hvis en aktivitet dræner dig, så overvej hvad der giver dig energi og fokuser på at skabe ny energi. Undgå at gentage dårlige oplevelser.
  • Følg din beslutning til dørs. Hvis din motivation er helt forsvundet og du faktisk ikke gider mere, så forestil dig konsekvensen. Hvis du ikke længere studerer og får SU, hvordan skal du så tjene penge? I Netto? Hvor skal du bo?
  • Gå til højre i stedet for venstre. Gør noget andet end du plejer. Det nulstiller og udfordrer hjernen, så du igen er tilstede og ikke blot kører på autopilot.
  • Visualiser din tid. Lav et diagram/tegning med alle de gøremål du har inklusiv Facebook, afslapning og læsning. Reflekter over tegningen og vurder om det er den rigtige model for dig. Er det bedre at læse om morgen end om aftenen? Har du mest brug for at slappe af om eftermiddagen, når du kommer hjem, eller om aftenen inden du skal i seng?
  • Lav en taskmanager. Det lyder smart, men det er egentlig ret simpelt. Noter alle de gøremål du har. Alle. Man kan gøre det helt simpelt eller mere komplekst. Jeg bruger for eksempel bare et stykke papir med post-it’s eller min Påmindelser-app på min iPhone. Pointen er, at når alle dine gøremål er noteret på et papir/i en app er de ude af hovedet og du behøver derfor ikke at bekymre dig om det.

Hvad gør du får at genskabe motivationen?



Skriv en komentar